Samenwerken - Veiligheid - Kwaliteit - Verantwoordelijkheid - Uitdaging

pcb Het Kompas

Het Kompas is een protestants christelijke school.

Engels

Engels voor alle leerlingen

Samenwerken - Veiligheid - Kwaliteit - Verantwoordelijkheid - Uitdaging

Sneeuwvlokjes van groep 4

Gezellig buitenspelen

Home  › ... Onze school › Engels

VVTO Engels

Een vak dat bijzondere aandacht krijgt, is Engels voor alle leerlingen. Vanaf de kleuterleeftijd
starten we hiermee. Vanaf schooljaar 2021/2022 werken we met de digitale methode “Join
In”. Deze methode is de leidraad voor de ontwikkeling van dit vak in alle 8 schooljaren.

In de onderbouw wordt daarnaast gewerkt met leskisten die gevuld zijn met materiaal dat ingezet wordt om de lessen interactiever te maken (denk aan handpoppen/verkleedkleren). In de bibliotheek op school kunnen leerlingen uit de bovenbouw ook kiezen uit Engelse boekjes.

Na elke unit is er in iedere groep een korte presentatie in de vorm van een liedje, toneelstukje, gedichtje enz. In het kader van internationalisering hebben we afgelopen jaren enkele contacten gehad met basisscholen uit o.a Portugal, Kroatië en Spanje. Op deze manier leren de leerlingen op een andere manier in het Engels communiceren met leeftijdsgenoten.

Ieder schooljaar doen we mee aan de Europese dag van de talen op 26 september (EU-Speaks), een dag waarop zoveel mogelijk Engels gesproken wordt door alle leerlingen en
leerkrachten.

In september 2017 heeft het Kompas een keurmerk voor VVTO Engels behaald
(Talent keurmerk C).

EU Speaks 2022

Newsletter 1

Beste ouders/verzorgers

Voor u ligt de eerste Newsletter van dit schooljaar. In deze Engelse nieuwsbrief krijgen alle groepen een beurt om een stukje te schrijven over het thema waar ze in de Engelse lessen mee bezig zijn(geweest).

Zoals u weet zijn we het schooljaar weer gestart met onze Engelse middag op 26 september. Een middag vol leuke activiteiten waarin we zoveel mogelijk Engels spraken. In de bijdrage van groep 5M leest u daar iets meer over.

Daarna zijn in elke groep de methodelessen van Join In weer gestart. Per bouw werken we een paar weken aan één thema, Vanaf groep 5 gebruiken de leerlingen een werkboek met “lessons” en “tasks”. Aan de taken (tasks) kunnen ze zelfstandig werken op hun eigen niveau; één, twee of drie ster opdrachten.

In deze Newsletter bijdragen van groep 1/2A , groep 3/4S , groep 5M en groep 7P . Veel plezier met het lezen en bekijken van de verschillende bijdragen!

Engels in groep 1 / 2 A

Engelse les in groep 1 en 2 …...wat doen we daar allemaal mee?

Passend bij het thema ‘bij mij thuis’ en ‘mijn familie’ hebben we nieuwe woordjes geleerd voor opa, oma, broertje en zusje, ouders en nog veel meer.

Juf Hannah begint vaak met een nieuwe les en juf Henny herhaalt dan de doelen van de les op een andere manier.

Bij de woordjes horen flashcards waar we leuke spelletjes mee hebben gedaan zoals ‘Kaartje leggen, niemand zeggen’, een variant op zakdoekje leggen.

In de boekenkast hebben we gezocht naar Engelse prentenboeken bij het thema.

Heel leuk en grappig zijn de boekjes van Nick Butterworth over Daddy or Grandpa

De eerste regel begint zo:

"My Grandpa is amazing".

He is …... and …......

En natuurlijk mag het liedje van Daddy finger niet ontbreken bij dit thema:

Group 5M

We zijn dit schooljaar Engels gestart met EU-Speaks. Het thema van groep 5M was ‘autumn’. Gedurende een periode zijn we hier hard mee aan de slag geweest! De kinderen hebben begrippen geleerd die bij het thema hoorden en dit hebben we op een toffe manier verwerkt.

Op de dag van EU-Speaks hebben we een liedje, met een dansje, aan twee andere klassen laten zien. Dit vonden we wel een beetje spannend, maar we hebben het hartstikke goed gedaan! Ook hebben we die dag genoten van een heerlijke Engelse lunch!

Na de dagen van EU-Speaks zijn we gestart met Unit One van Join In. Het thema van deze Unit was ‘Thats’s Me’. Bij Unit One zijn we voornamelijk bezig geweest met begrippen leren over het uiterlijk en het innerlijk. Dit hebben we bijvoorbeeld ook gedaan door spelletjes te spelen als ‘who is it’.

Unit One hebben we op een hele toffe manier afgesloten door de ‘Crazy Hair Day’. De kinderen uit groep 5M kwamen met de meest toffe kapsels naar school. Er zaten lampjes in haren, kleurspray, flesjes, strikjes en noem het maar op!

Groep 3-4 S

Today, we are going to make a house and draw your family inside it.

Gate Ball

We are going to play ‘Gate Ball’. Make a circle. Make a gate. Stand with your legs spread. Close up, there must be no space between your feet and the feet of the child next to you. Lean over and put one arm behind your back. Roll the ball into the middle of the circle. Push the ball and try to roll it through ‘a gate’. Only use your free hand. If the ball goes through your gate, you are out of the game. Close the circle after a child is out. The last two standing are the winners.

GROUP 7P

Hi we are 7P PCB het kompas
about our classroom:

We have 22 students

We have 2 teachers names: Ilse Noorlander and Jacintha Graveland

Our class subjects are blits, de vreedzame school, gym, taal, verkeer, tekenen, Topo, andere tekstsoort, engels, spelling, Da vinci

These students can learn very good together: Eefje and Maranatha, Isa and Feliné, Sanne and Yerdenna, Adam and Feike, Jamie and Michael and more

Every time there is Sinterklaas we make suprises for eachother but you dont know who has you and you have to make a suprise for a other person

In our class you cannot curse, fight, be rude to a teacher or classmate

And that is the class of 7P!!!!!!!

De volgende Newsletter verschijnt op vrijdag 22 maart 2024.